Philips Meldkamers
Oorsprong PHILIPS MELDKAMERS(voor foto's naar beneden scrollen)
Door een verandering van het dreigingsbeeld eind 60er, begin 70er jaren door onder andere acties van de Rode Jeugd zoals de bestorming van het standbeeld van Dr. A.Philips, voor het station Eindhoven, bomaanslag op het Evoluon, een ontdekte bom bij een gebouw aan de Cederlaan en een bij Philips-commissaris Bavinck gevonden staafbom onder zijn auto.
Na overleg met de Raad van Bestuur en de Directie van Philips Bedrijfsbeveiliging Nederland waaruit bleek dat de acties vooral gericht waren tegen multinationals, zowel tegen de eigendommen als gebouwen en goederen als tegen de bestuurders van deze multinationals werd besloten tot het zo snel mogelijk inrichten van:
Centraal Meldbureau (CMB) meldkamer,
Mobiele Surveillance dienst,
Maatregelen ter bescherming van de Raad van Bestuur.
Dat de eerste meldkamer er snel moest komen, bleek uit de volgende feiten :
De eerste meldkamer ging op 21 december 1972 van start, deze startdatum bleek een donderdag te zijn. ( midden in de week )
De eerst maanden van deze meldkamer leek de ruimte niet op een meldkamer maar was het een ruimte, ingericht met een grote tafel met daarop een bandrecorder (voor opnemen binnenkomende telefoon- gesprekken) en diverse telefoons.
Het Centraal Meldings Bureau, de meldkamer.
In alle procedures omtrent calamiteiten werden directeuren en plantmanagers van alle vestigingen in Nederland en de gehele wereld verplicht om calamiteiten te melden aan het Centraal Meldings Bureau in Eindhoven.
Via de meldkamer werd de Raad van Bestuur direct geïnformeerd.
De Mobiele Surveillance.
Begin 70er jaren had Philips buiten de grote complexen behoefte aan bedrijfsruimtes.
Philips huurde in en rondom Eindhoven vele panden en gebouwen, hierbij een overzicht :
PSV Stadion Natlab Geldrop Vermeta Geldrop
Philips Ontspannings Centrum De Karpen (Helmond) USFA Schouwbroekseweg
Jubileum Hal De Putter ( BHV opleiding ) Eindhoven druk (OAG)
Philips lagere school Medische dienst Cederlaan IAK (Tramstraat)
Philips Bibliotheek Vertaalbureau (Vestdijk) DELA gebouw (Design)
Philips bedrijfsschool (OA) Ten Hage (Vestdijk) Manuela Therapie Eindhoven
AIB architecten bureau (OAN) Bomansplaats Eindhoven Timmerwerkplaats (Heezerweg)
Wilhelminaplein (Arbeids testen ) USFA Oirschotsedijk Medische Dienst W.C.Woensel
Turnhoutlaan (Vidiwal) Hallen Lighting (Son) Hallen Lighting (Nuenen)
Drukkerij Tongelresestraat (GEMA) Kanaaldijk (Relatiegesch.) Evoluon
Carrilion Atelier Woensestraat Treksteen (Valkenswaard)
ASML Veldhoven (Gebouw 1 ) Pand Willemstraat Eindhovense Golf centrum
Dependance t.o. Bedrijfsschool Pand Jonge onderzoekers Philips Reisbureau
Pand HBS Hoogstraat Vliegveld Welschap (Philair)
Door de mobiele surveillanten werden voor deze panden en gebouwen, de sluitrondes in de middagdienst en vervolgrondes in de nacht- en weekenddiensten, gelopen.
Deze panden en gebouwen waren voorzien van alarminstallaties waarbij de alarmen op de meldkamer binnenkwamen. Buiten de sluit/vervolgrondes werd er door de mobiele surveillance de alarmopvolging afgewerkt.
Verder waren de mobiele surveillanten inzetbaar bij calamiteiten/incidenten en bij grote poortcontroles op de complexen in Eindhoven, Best en Waalre.
Ook werden mobiele surveillanten ingezet in de ochtenddienst (06.00-14.00 uur) bij het openen van panden zoals Philips Deurne en de USFA Oirschotsedijk waarbij de surveillant rond 08.00 uur werd afgelost door de vaste bezetting van het pand/plant.
Een andere belangrijk taak voor zowel de meldkamer als de mobiele surveillance was de bescherming van de Raad van Bestuur.
Bij het besluit tot het inrichten van een meldkamer en een mobiele surveillance werd er ook besloten tot het nemen van O-B-E maatregelen voor de woonhuizen van de leden van de Raad van Bestuur.
Verder werd direct bij de start van Meldkamer op d.d. 21.12.1972 de woonhuizen van de leden van de Raad van Bestuur in de surveillance genomen.
Waarbij alarmopvolging en observatie tot de controle taken van mobiele surveillance gingen behoren.
De toegepaste O-B-E maatregelen voor de woonhuizen Raad van Bestuur betroffen:
ORGANISATORISCHE MAATREGELEN:
Surveillance en observatie woonhuizen leden van de Raad van Bestuur.
Opstellen van een beveiligingsplan voor de woonhuizen.
Afspraken hoe te handelen bij een directe bedreiging.
Afspraken maken/vastleggen met de lokale politie.
Uitleggen werking alarminstallatie, portofoon en noodroepdrukker.
Uitleg omtrent te nemen route van en naar het werk.
Aan en afmelding bij vertrek/terugkomst woonhuis gedurende langere periode.
Afspraak omtrent gebruik van een CODEWOORD.
Overzicht van namen en adressen van het personeel werkzaam in het woonhuis.
Toegang tot alarminstallatie/groepenkast in woonhuis afsluitbaar maken/houden.
Het beheren van alle sleutels van de woonhuizen dit voor de controle van de woonhuizen bij een alarm tijdens de afwezigheid bewoners.
Surveillance / observatie bewoond woonhuis:
Omgeving woonhuis (straten, paden, parken rondom woonhuis)
Registratie verdachte auto's en personen,
Rapportage ongewenste/verdachte situaties.
Surveillance / observatie onbewoond woonhuis:
Omgeving woonhuis (straten, paden, parken rondom woonhuis)
Controle tuin en het woonhuis. (Openstaande deuren/ramen)
Registratie verdachte auto's en personen,
Rapportage ongewenste/verdachte situatie.
BOUWKUNDIGE MAATREGELEN:
Het plaatsen van een hekwerk rondom het woonhuis,
Het plaatsen van een toegangspoort,
Alle deuren en opengaande ramen voorzien van SKG sloten,
Alle ramen voorzien van slagvrij glas.
Het realiseren van een “Safe Room”:
Inpandige ruimte,
Met een toegangsdeur die bestand voor geweld van buitenaf,
Ruimte voorzien van extra zwaar slot, afsluitbaar van binnenuit.
ELECTRONISCHE MAATREGELEN :
Alarminstallatie , binnen-buiten het woonhuis,
Op afstand bedienbare toegangspoort, (Openen/sluiten vanuit woonhuis/auto)
Plaatsen van een intercominstallatie bij toegangspoort.
Plaatsen van camera's bij de toegangspoort en op strategische plaatsen.
Het plaatsen van buitenverlichting rondom het woonhuis.
Het plaatsen op diverse strategische punten in het woonhuis van noodroepdrukkers.
Inrichten “Safe Room”:
Plaatsen van speciale telefoon.
Plaatsen een portofoon.
Al deze maatregelen in combinatie met een constante surveillance van de woonhuizen van de leden van de Raad van Bestuur, door de mobiele surveillance/meldkamer, hadden als resultaat dat er gedurende een periode van bijna 30 jaar geen noemenswaardige incidenten plaatsvonden.
Dat er een speciale band was ontstaan tussen de bewoners van de woonhuizen enerzijds en mobiele surveillance/meldkamer anderzijds bleek vooral toen T.v.d. Heijden in 2001 de bewoners moest gaan vertellen dat de alarmen van hun woonhuizen niet meer naar de Philips Meldkamer gingen maar naar een particuliere alarmcentrale van Randon en dat de alarmopvolging werd overgedaan naar de mobiele surveillance van Randon.
Zie hiervoor het verhaal van de “Sluiting meldkamer” door T.v.d.Heijden in dit hoofdstuk.
Redactie Website 20-11-2018