PHILIPS VLIEGBEDRIJF (PHILAIR) 1955-1996.

De Hr. F. Philips kocht reeds in 1949 de “PH-LPS”, een Auster J1 Autocrat, die hij in 1953 weer verkocht. Het Philips Vliegbedrijf werd in 1955 opgericht om voor het transport van hooggeplaatste Philips leidinggevenden steeds snel vervoer ter beschikking te hebben. Het Philips Vliegbedrijf bezat, op zijn hoogtepunt, acht vliegtuigen, een helikopter en 70 werknemers en was gevestigd op Eindhoven Airport / Welschap. In 1992 werd de omvang van de dienst al teruggebracht tot 2 vliegtuigen en 25 man personeel. In 1996 maakt het concern bekend om de vliegdienst af te stoten, op dat moment had Philips nog twee vliegtuigen en 23 werknemers

De door Philips gebruikte vliegtuigen hadden kenmerkende registratieletters.

Voor Nederland was de landenregistratie; “PH” en de door Philips gebruikte vliegtuigen hadden dan ook letters als, “PH-ILI” en “PH-LPS” en dergelijke.

Hierbij een lijst van vliegtuigen die de loop der jaren door Philips zijn gebruikt:

In dienst:      Uit Dienst:    Registratie:   Type:

01-10-1949   14-11-1953   PH-LPS         TAYLORCRAFT AUSTER V

14-11-1953   05-04-1955   PH-LPS        CESSNA 170 B

20-06-1955   02-11-1965   PH-LPS        BEECHCRAFT E 18S

29-07-1957   15-08-1967   PH-ILI          De HAVILLAND D.H.104 DOVE 6

16-01-1959   20-08-1968   PH-ILA         De HAVILLAND D.H.114 HERON 2E

06-07-1959   27-11-1963   PH-IPS         CESSNA 182B SKYLANE

11-11-1960   24-01-1967   PH-ILO         De HAVILLAND D.H.114 HERON 2C

10-10-1963   30-06-1970   PH-ILB         BEECHCRAFT 95-A55 BARON

25-10-1965   18-11-1971   PH-ILE         BEECHCRAFT 95-A55 BARON

17-01-1967   20-02-1986   PH-LPS        DASSAULT MYSTERE-FALCON 20C

26-06-1968   02-08-1994   PH-ILF         DASSAULT MYSTERE-FALCON 20C

31-03-1964   26-05-1972   PH-ILS         BEECHCRAFT 65 QUEEN AIR

30-06-1970   08-01-1980   PH-IND        BEECHCRAFT 65-A90 KING AIR

15-09-1970   02-08-1994   PH-ILX         DASSAULT MYSTERE-FALCON 20E

23-09-1975   07-01-1994   PH-ILY         DASSAULT MYSTERE-FALCON 20E

03-10-1978   31-10-1980   PH-ILT         DASSAULT MYSTERE-FALCON 10

22-09-1980   03-03-1988   PH-ILH         BEECHCRAFT 200C SUPER KING AIR

24-09-1980   15-07-1991   PH-ILG         BEECHCRAFT 200C SUPER KING AIR

25-07-1980   07-07-1999   PH-ILR         DASSAULT MYSTERE-FALCON 50

22-04-1983   19-05-1998   PH-ILD         DASSAULT MYSTERE-FALCON 50

04-06-1999    PH-ILC         DASSAULT MYSTERE FALCON 900 *

*Middels informatie van Beveiligingsbeambte R. Saat, die gedurende 10 jaar, samen met F. van Bruggen verantwoordelijk was voor de beveiliging van de vestiging van Philips Vliegbedrijf op Eindhoven Airport blijkt dat Philips de bedoeling had om dit intercontinentaal toestel te kopen, maar uiteindelijk heeft Philips afgezien van de koop van dit toestel.

Het Philips Vliegbedrijf stond onder leiding van de directeur Hr. Hofland die nadat hij was verongelukt werd opgevolgd door de Hr. Kos, waarbij hij de operationele leiding in handen van Hr. T. Creemers gaf. Hr. T. Creemers was een prominente inwoner van Eindhoven die prins Carnaval van Eindhoven is geweest maar vooral was hij bekend als voorzitter van Hockeyclub Oranje Zwart.

Het Philips Vliegbedrijf bestond een grote hangar, een aankomst en vertrekhal, en diverse kantoren. Gezien de grote investeringen door Philips in het Philips Vliegbedrijf in vliegtuigen, materialen en behuizing werd in 1976 besloten om een permanente beveiligingsbeambte op het Philips Vliegbedrijf te stationeren.

De locatie Philips Drachten had sinds 1962 ook een prive-landingsbaan (die nu nog wordt gebruikt "Drachten Airport" voor Ultra Light Vliegtuigen) t.b.v. de Philips Vliegdienst.

Hr. Frits Philips had toen een vakantiehuisje in Eernwoude, en kwam dan met de Beechcraft aan. Hieronder een foto van de huidige hangar, vernoemd naar de man die er in 1962 de airstrip aan liet leggen


In 1976 werd van het complex Strijp 2-3 Hoofdsurveillant Hr. B. Smid (24.5.1933) overgeplaatst naar het Philips Vliegbedrijf.

Gezien het feit dat de verantwoordelijkheid van de beveiliging voor het Philips Vliegbedrijf kwam te liggen onder de Philips Meldkamer Eindhoven, kwam de Hr. B. Smid te werken onder verantwoordelijkheid van de afdelingschef Hr. D. Broos, zie legitimatiebewijs hieronder


Gezien het feit dat er in eerste instantie maar een beveiliger werd ingezet waren de mobiele surveillanten van de Philips Meldkamer ervoor om alle in en uitgaande vluchten na werktijd en in de weekenden te begeleiden. Memorabel is de rol die de Hr. B. Smid heeft gespeeld bij het omstreden bezoek van paus Johannes Paulus II van 11 tot en met 14 mei 1985, bij zijn aankomst op 11 mei op Eindhoven Airport / Welschap in Nederland.


Ben Smid

Nadat de Hr. B. Smid in 1986 werd overgenomen door Eindhoven Airport/Welschap werd hij vervangen door twee beveiligingsbeambtes te weten de Hr.R. Saat en de Hr. F. van Bruggen. Vanaf dat moment was er van maandag tot en met vrijdag van 06.00 uur tot 22.00 uur een beveiligingsbeambte aanwezig op het Philips Vliegbedrijf.

Links Frans van Bruggen, rechts Rene Saat

   

Hierboven enkele Philips jets met de Escort surveillance auto's van de Meldkamer

Om alle in en uitgaande vluchten te begeleiden, buiten deze uren en in de weekenden, waren de mobiele surveillanten van de Philips Meldkamer hiervoor verantwoordelijk. Vermeldenswaard is de rol die de beveiligingsbeambtes van Philips, de H.H. Saat en v. Bruggen, hebben gespeeld in samenwerking met de Hr.B.Smid van Eindhoven Airport Welschap bij de aankomsten in 1988 van PSV na het behalen van de Europacup 1 en van het Nederlands elftal na het behalen van het Europees kampioenschap in Duitsland.

De taken van beveiligers waren;

-Veiligheid te waarborgen bij aankomst en vertrek van de Leden van de Raad van Bestuur.

-Zorgdragen voor het vervoer van de leden van de Raad van Bestuur bij aankomst.

-De administratie van het tanken van alle vliegtuigen op Eindhoven Airport.

-Het was alleen mogelijk te tanken door interventie van deze beveiligers.

-Bij aankomst van de Philipsvliegtuigen verantwoordelijk voor het veilig binnenloodsen.

Verder allerlei hand en spandiensten.

In 1996 werd het Philips Vliegbedrijf gesloten en werden beide beveiligers bij de Philips Bedrijfsbeveiligingsdienst in Eindhoven ingezet. Er werd naderhand gebruik gemaakt van ingehuurde vliegtuigen met een vaste externe piloten crew.

Redactie: 1.8.2021

Hieronder voor de liefhebbers enkele vliegtuigen en de helicopter. Mogelijk dat dit nog wordt aangevuld met alle vliegtuigen (waar we nog toestemming voor moeten krijgen)


Hierboven eerste Philips bedrijfs vliegtuig PH-LPS uit 1955.

Het vliegtuig (Auster) wat Hr. Frits Philips in 1949 kocht was prive, en behoorde daarom niet tot de Philips vloot


De helicopter, een Bell Jet Ranger. Samen met de DAF aangekocht (foto uit 1982)


Oude foto van Eindhoven Airport. Op de achtergrond is de Philips hangar van Philair te zien


Foto van de vloot uit 1983. Op de voorgrond de PH-ILR, het laatste eigen vliegtuig

Bron vermelding;

- Rene Saat

- Wikipedia

- www.vriendeneindhovenairport.nl

- www.nederlandseluchtvaart.nl

- www.upinthesky.nl