PHILIPS VLIEGBEDRIJF (PHILAIR) 1955-1996.
De Hr. F. Philips kocht reeds in 1949 de “PH-LPS”, een Auster J1 Autocrat, die hij in 1953 weer verkocht. Het Philips Vliegbedrijf werd in 1955 opgericht om voor het transport van hooggeplaatste Philips leidinggevenden steeds snel vervoer ter beschikking te hebben. Het Philips Vliegbedrijf bezat, op zijn hoogtepunt, acht vliegtuigen, een helikopter en 70 werknemers en was gevestigd op Eindhoven Airport / Welschap. In 1992 werd de omvang van de dienst al teruggebracht tot 2 vliegtuigen en 25 man personeel. In 1996 maakt het concern bekend om de vliegdienst af te stoten, op dat moment had Philips nog twee vliegtuigen en 23 werknemers
De door Philips gebruikte vliegtuigen hadden kenmerkende registratieletters.
Voor Nederland was de landenregistratie; “PH” en de door Philips gebruikte vliegtuigen hadden dan ook letters als, “PH-ILI” en “PH-LPS” en dergelijke.
Hierbij een lijst van vliegtuigen die de loop der jaren door Philips zijn gebruikt:
In dienst: Uit Dienst: Registratie: Type:
01-10-1949 14-11-1953 PH-LPS TAYLORCRAFT AUSTER V
14-11-1953 05-04-1955 PH-LPS CESSNA 170 B
20-06-1955 02-11-1965 PH-LPS BEECHCRAFT E 18S
29-07-1957 15-08-1967 PH-ILI De HAVILLAND D.H.104 DOVE 6
16-01-1959 20-08-1968 PH-ILA De HAVILLAND D.H.114 HERON 2E
06-07-1959 27-11-1963 PH-IPS CESSNA 182B SKYLANE
11-11-1960 24-01-1967 PH-ILO De HAVILLAND D.H.114 HERON 2C
10-10-1963 30-06-1970 PH-ILB BEECHCRAFT 95-A55 BARON
25-10-1965 18-11-1971 PH-ILE BEECHCRAFT 95-A55 BARON
17-01-1967 20-02-1986 PH-LPS DASSAULT MYSTERE-FALCON 20C
26-06-1968 02-08-1994 PH-ILF DASSAULT MYSTERE-FALCON 20C
31-03-1964 26-05-1972 PH-ILS BEECHCRAFT 65 QUEEN AIR
30-06-1970 08-01-1980 PH-IND BEECHCRAFT 65-A90 KING AIR
15-09-1970 02-08-1994 PH-ILX DASSAULT MYSTERE-FALCON 20E
23-09-1975 07-01-1994 PH-ILY DASSAULT MYSTERE-FALCON 20E
03-10-1978 31-10-1980 PH-ILT DASSAULT MYSTERE-FALCON 10
22-09-1980 03-03-1988 PH-ILH BEECHCRAFT 200C SUPER KING AIR
24-09-1980 15-07-1991 PH-ILG BEECHCRAFT 200C SUPER KING AIR
25-07-1980 07-07-1999 PH-ILR DASSAULT MYSTERE-FALCON 50
22-04-1983 19-05-1998 PH-ILD DASSAULT MYSTERE-FALCON 50
04-06-1999 PH-ILC DASSAULT MYSTERE FALCON 900 *
*Middels informatie van Beveiligingsbeambte R. Saat, die gedurende 10 jaar, samen met F. van Bruggen verantwoordelijk was voor de beveiliging van de vestiging van Philips Vliegbedrijf op Eindhoven Airport blijkt dat Philips de bedoeling had om dit intercontinentaal toestel te kopen, maar uiteindelijk heeft Philips afgezien van de koop van dit toestel.
Het Philips Vliegbedrijf stond onder leiding van de directeur Hr. Hofland die nadat hij was verongelukt werd opgevolgd door de Hr. Kos, waarbij hij de operationele leiding in handen van Hr. T. Creemers gaf. Hr. T. Creemers was een prominente inwoner van Eindhoven die prins Carnaval van Eindhoven is geweest maar vooral was hij bekend als voorzitter van Hockeyclub Oranje Zwart.
Het Philips Vliegbedrijf bestond een grote hangar, een aankomst en vertrekhal, en diverse kantoren. Gezien de grote investeringen door Philips in het Philips Vliegbedrijf in vliegtuigen, materialen en behuizing werd in 1976 besloten om een permanente beveiligingsbeambte op het Philips Vliegbedrijf te stationeren.
De locatie Philips Drachten had sinds 1962 ook een prive-landingsbaan (die nu nog wordt gebruikt “Drachten Airport” voor Ultra Light Vliegtuigen) t.b.v. de Philips Vliegdienst.
Hr. Frits Philips had toen een vakantiehuisje in Eernwoude, en kwam dan met de Beechcraft aan. Hieronder een foto van de huidige hangar, vernoemd naar de man die er in 1962 de airstrip aan liet leggen
Gezien het feit dat er in eerste instantie maar een beveiliger werd ingezet waren de mobiele surveillanten van de Philips Meldkamer ervoor om alle in en uitgaande vluchten na werktijd en in de weekenden te begeleiden. Memorabel is de rol die de Hr. B. Smid heeft gespeeld bij het omstreden bezoek van paus Johannes Paulus II van 11 tot en met 14 mei 1985, bij zijn aankomst op 11 mei op Eindhoven Airport / Welschap in Nederland.
Nadat de Hr. B. Smid in 1986 werd overgenomen door Eindhoven Airport/Welschap werd hij vervangen door twee beveiligingsbeambtes te weten de Hr.R. Saat en de Hr. F. van Bruggen. Vanaf dat moment was er van maandag tot en met vrijdag van 06.00 uur tot 22.00 uur een beveiligingsbeambte aanwezig op het Philips Vliegbedrijf.
Links Frans van Bruggen, rechts Rene Saat
Hierboven enkele Philips jets met de Escort surveillance auto’s van de Meldkamer
Om alle in en uitgaande vluchten te begeleiden, buiten deze uren en in de weekenden, waren de mobiele surveillanten van de Philips Meldkamer hiervoor verantwoordelijk. Vermeldenswaard is de rol die de beveiligingsbeambtes van Philips, de H.H. Saat en v. Bruggen, hebben gespeeld in samenwerking met de Hr.B.Smid van Eindhoven Airport Welschap bij de aankomsten in 1988 van PSV na het behalen van de Europacup 1 en van het Nederlands elftal na het behalen van het Europees kampioenschap in Duitsland.
De taken van beveiligers waren;
-Veiligheid te waarborgen bij aankomst en vertrek van de Leden van de Raad van Bestuur.
-Zorgdragen voor het vervoer van de leden van de Raad van Bestuur bij aankomst.
-De administratie van het tanken van alle vliegtuigen op Eindhoven Airport.
-Het was alleen mogelijk te tanken door interventie van deze beveiligers.
-Bij aankomst van de Philipsvliegtuigen verantwoordelijk voor het veilig binnenloodsen.
Verder allerlei hand en spandiensten.
In 1996 werd het Philips Vliegbedrijf gesloten en werden beide beveiligers bij de Philips Bedrijfsbeveiligingsdienst in Eindhoven ingezet. Er werd naderhand gebruik gemaakt van ingehuurde vliegtuigen met een vaste externe piloten crew.
Redactie: 1.8.2021
Hieronder voor de liefhebbers enkele vliegtuigen en de helicopter. Mogelijk dat dit nog wordt aangevuld met alle vliegtuigen (waar we nog toestemming voor moeten krijgen)
Hierboven eerste Philips bedrijfs vliegtuig PH-LPS uit 1955.
Het vliegtuig (Auster) wat Hr. Frits Philips in 1949 kocht was prive, en behoorde daarom niet tot de Philips vloot
De helicopter, een Bell Jet Ranger. Samen met de DAF aangekocht (foto uit 1982)
Oude foto van Eindhoven Airport. Op de achtergrond is de Philips hangar van Philair te zien
Foto van de vloot uit 1983. Op de voorgrond de PH-ILR, het laatste eigen vliegtuig
Bron vermelding;
– Rene Saat
– Wikipedia
– www.vriendeneindhovenairport.nl
– www.nederlandseluchtvaart.nl
– www.upinthesky.nl