Verkeersdienst in 19?? vlnr: Piet Foolen, Ruth Olofsen, Bertus van Keulen, Jan de Jong, Toon v.d. Heijden, Albert de Vries

Philips verkeersdienst


Vanaf eind 50 er jaren had Philips in Eindhoven als onderdeel van de beveiligingsdienst een speciale afdeling “verkeersdienst” waarbij hun werkterrein alle complexen in Eindhoven was.


Deze dienst had een afwijkend uniform t.o.v. de beveiligingsdienst waarbij de opvallendste verschillen waren: Rijbroek en laarzen, Witte pet.

Verder reden de leden van de verkeersdienst op een bromfiets gezien hun werkgebied.

Deze afdeling was opgesteld voor:

  • Controle parkeergedrag,
  • Afhandeling verkeersongevallen,
  • Afhandeling aanrijdingen,
  • Beheer en vervaardiging parkeerplaatjes, Geld en waardetransporten, Begeleiding VIPs bezoeken.

Deze afdeling opereerde vanuit hoofdbureau OAR aan de Kreugelstraat in Eindhoven. Vanaf 1970 op Strijp 1 aan de Beukenlaan t.o de loge in het gebouw SDM en vanaf 1972 op een lokatie aan de Glaslaan bij MK 1 en vanaf 1978 tot 1988 op een lokatie in gebouw SX bij MK2.

De eerste chef van de verkeersdienst was Bertus van Keulen.

Buiten het feit dat hij chef van de verkeersdienst was hij ook onbezoldigd en in die hoedanigheid was hij ook bevoegd om een vuurwapen te dragen.

Er waren buiten Bertus van Keulen nog drie Philips beveiligers die onbezoldigd waren dit waren de heren Coolen, Piet van Veen en Boers.

De reden voor deze vermelding is het feit dat deze vier personen verantwoordelijk waren voor de wekelijkse geldtransporten van salarissen.

In deze periode eind 50er en 60er jaren was het Philips personeel opgedeeld in twee groepen :

de groep die per maand uitbetaald werd en waarbij het salaris werd overgemaakt en de groep die per week werd uitbetaald.

Deze laatste groep werd iedere vrijdag op de afdeling uitbetaald waarbij bovenstaande heren verantwoordelijk waren voor veiligheid van deze geldtransporten die plaatsvonden van gebouw OA   (Philipsbedrijfsschool aan de kastanjelaan) naar alle complexen in Eindhoven.

Deze geldtransporten vonden plaats onder verantwoordelijkheid van deze onbezoldigde Philips beveiligers die de geldtransporten begeleiden op hun motor (zie foto verkeersdienst 1963 ) en waren tijdens deze transporten bewapend met een vuurwapen.

Begin 70er jaren kreeg de Philips beveiliging de beschikking over een gepantserde “Ford transit “ die werd ingezet voor alle geld en waardetransporten.

De chauffeur van deze geldwagen werd een medewerker van de verkeersdienst de Hr.J.Merks, deze wagen werd ingezet voor :

  • wekelijks het ophalen geldzakken van de alle kantines in Eindhoven
  • waardetransporten naar de firma Drijfhout in Amsterdam (edelmetalen)
  • het ophalen van waardepapieren uit Luxemburg,
  • het vervoer van reispapieren/geld van het reisbureau (HBY Limburglaan ) naar de reisbureau’s op de complexen.

In 1970 werd de Hr.J.Rosenbaum de opvolger van de Hr.v.Keulen.

De Hr.J.Rosenbaum bleef het hoofd van de verkeersdienst tot 1979 waarna hij de Hr.H.C.v.Wijk opvolgde als chef geüniformeerde dienst Eindhoven.

De leiding van deze afdeling werd vanaf 1979 waargenomen door de ass.groepschefs P.Foolen en Stehmann dit totdat de verkeersdienst in 1988 werd opgeheven.

Hierbij nog enkele namen die voor de verkeersdienst hebben gewerkt, A.de Vries, P.v.d.Heijden, J.Merks, T.Broekmans, H.v.d.Broek, R.Olofsen, J.de Jong, T.v.d.Heijden, B.v.Keulen, G.Fransen, H.Stehmann.

Mochten we nog vergeten zijn zullen we die later toevoegen.


Redactie website 5.4.2020

Piet Foolen (Ass. Verkeersdienst) rond 1978, foto genomen in de eerste Meldkamer
Op de achtergrond het planbord met alle oud collega's die toen bij de Verkeersdienst werkte:
N.van Keulen / H.v.d Broek / P.Foolen / P.v.d.Heijden / J. Merks / R.Olofsen / H.Stehmann / M.Broekmans

Herman v.d. Broek met PYE 70 portofoon  

Verkeersdienst in actie op de brommer. Piet vd Heijden achter


Verkeersdienst 1963 (op de trap in gebouw OAR)
Bertus van Keulen, Piet Foolen, Ruth Olofsen, Albert de Vries, Joep Merks


Ruth Olofsen, Joep Merks.    Rechts Beekmans van de Philips Brandweer


Ingang Meldkamer SX-p. Hier staan twee Zundapp's welke tot het jaar 19?? dienst
hebben gedaan als vervoermiddel voor de Verkeersdienst

Verkeersreglement 1982    (concept)